Indskoling

Film om indskolingen på Christinelyst.

I vores afdeling er vi klar til at modtage børnene, når de fylder 6 år.

Vi har rullende skolestart, hvilket vil sige, at barnet starter i skole mandagen efter de er fyldt 6 år. Barnet kommer således ind i en kultur, hvor der allerede er skabt en klassekultur og en overskuelig hverdag. Barnet aflæser kulturen og hverdagen og kommer stille og roligt ind i hverdagens og klassens rutiner.

Vi har aldersblandede grupper i 4 klasser fordelt i alderen 6-9 år. I hver klasse er eleverne delt op i mindst 3 faglige niveauer i dansk og matematik. Barnet rykker på næste niveau, når det er klar til det – fagligt og personligt.

Hvert nyt barn får en store-makker, der viser en rundt, hjælper en og giver en tryghed. Barnet lærer ved at spejle sig i, hvad de større børn gør, og det har ro til at gøre det.

Det er vigtigt for vores afdeling, at vi har et godt samarbejde lærere og pædagoger i mellem. Vi er en lærer og en pædagog i 70% af timerne. Da pædagogen også er med i SFO-tiden, får vi en rød tråd i barnets udvikling. I timerne varetager pædagogen hovedsageligt undervisningen af de 6-årige.

Vores indskolingsklasser arbejder alle NEST-inspireret