International Før Skole

IFS er et kommunalt tilbud til alle tosprogede børn i Lemvig Kommune fra 4 år og frem til skolestart. Tilbuddet består af sprogstimuleringsforløb og sprogvurderinger. Sprogpædagogerne Rikke Gade og Rikke Ruby står for opgaven, som foregår i det enkelte dagtilbud.

Sprogstimulering
Formålet med sprogstimuleringsforløbene er at sætte fokus på barnets sproglige udvikling i samarbejde med pædagogerne i dagtilbuddene. IFS besøger barnet i dagtilbuddet og tilrettelægger forløb, der individuelt passer til barnets sprogniveau.

Når det tosprogede barn fylder 4 år, starter forløbet i IFS. Hvert barn får udleveret en sprogpose, som danner udgangspunkt for den første periode.

Forløbene bygger på sanser, konkrete oplevelser og barnets erfaringer. Forløbene skal stimulere børnenes nysgerrighed på det danske sprog og give dem mod på at bruge det.
Aktiviteterne kan bestå af lege, spil, dialogisk læsning osv. alene eller i mindre grupper.

Sprogvurdering
Alle børn i Lemvig Kommune får vurderet deres sproglige kompetencer, når de fylder 3 år og 5 år. Lemvig Kommunens tosprogede børn bliver sprogvurderet af sprogpædagogen i IFS, Rikke Ruby. Sprogvurderingerne foretages i dagtilbuddet.